Nyheder i Japan: Anonymitet styrker troværdigheden
Research output: Contribution to journal › Journal article › Communication
Standard
Nyheder i Japan : Anonymitet styrker troværdigheden. / Sejrup, Jens.
In: Retorik Magasinet (Aastorp, 1991), Vol. 26, No. 102, 01.12.2016, p. 22-24.Research output: Contribution to journal › Journal article › Communication
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Nyheder i Japan
T2 - Anonymitet styrker troværdigheden
AU - Sejrup, Jens
PY - 2016/12/1
Y1 - 2016/12/1
N2 - Kan man stole på, hvad folk siger, når man ikke ved, hvem de er? Forholdet mellem kildeanonymitet og troværdighed er forskelligt i mediesystemer rundt om i verden. Troværdighed er ingen universel størrelse, men en retorisk effekt der opstår på baggrund af faktorer som er kulturelt og systemisk indlejret. I Japan har seriøse nyhedsmedier et specielt forhold til udsagn fra anonyme kilder, og udstrakt brug af uidentificerede informanter står ikke i modsætning til journalistisk kvalitet og pålidelighed.
AB - Kan man stole på, hvad folk siger, når man ikke ved, hvem de er? Forholdet mellem kildeanonymitet og troværdighed er forskelligt i mediesystemer rundt om i verden. Troværdighed er ingen universel størrelse, men en retorisk effekt der opstår på baggrund af faktorer som er kulturelt og systemisk indlejret. I Japan har seriøse nyhedsmedier et specielt forhold til udsagn fra anonyme kilder, og udstrakt brug af uidentificerede informanter står ikke i modsætning til journalistisk kvalitet og pålidelighed.
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 26
SP - 22
EP - 24
JO - Retorik Magasinet (Aastorp, 1991)
JF - Retorik Magasinet (Aastorp, 1991)
SN - 0908-7923
IS - 102
ER -
ID: 169716059