Bøn: Antropologiske åbninger i arbejdet med religiøs praksis

Research output: Contribution to journalJournal articlepeer-review

Standard

Bøn : Antropologiske åbninger i arbejdet med religiøs praksis. / Bandak, Andreas; Henkel, Heiko.

In: Tidsskriftet Antropologi, Vol. 84, 20.12.2021, p. 3-31.

Research output: Contribution to journalJournal articlepeer-review

Harvard

Bandak, A & Henkel, H 2021, 'Bøn: Antropologiske åbninger i arbejdet med religiøs praksis', Tidsskriftet Antropologi, vol. 84, pp. 3-31. <https://tidsskrift.dk/tidsskriftetantropologi/article/view/129925/175695>

APA

Bandak, A., & Henkel, H. (2021). Bøn: Antropologiske åbninger i arbejdet med religiøs praksis. Tidsskriftet Antropologi, 84, 3-31. https://tidsskrift.dk/tidsskriftetantropologi/article/view/129925/175695

Vancouver

Bandak A, Henkel H. Bøn: Antropologiske åbninger i arbejdet med religiøs praksis. Tidsskriftet Antropologi. 2021 Dec 20;84:3-31.

Author

Bandak, Andreas ; Henkel, Heiko. / Bøn : Antropologiske åbninger i arbejdet med religiøs praksis. In: Tidsskriftet Antropologi. 2021 ; Vol. 84. pp. 3-31.

Bibtex

@article{58a72d597534446fbcfc64b1d18da4ea,
title = "B{\o}n: Antropologiske {\aa}bninger i arbejdet med religi{\o}s praksis",
abstract = "Hvad vil det sige at bede? Hvilke ideer om virkning og virkelighed er indlejret i forskellige former for b{\o}nspraksis? Og hvordan kunne b{\o}n fungere som en komparativ ramme for en antropologisk besk{\ae}ftigelse med sociale dynamikker? Disse temaer {\o}nsker vi at stille skarpt p{\aa} i dette temanummer gennem en udforskning af konkrete typer af engagement med b{\o}n. Beh{\o}ver b{\o}n fx altid at v{\ae}re religi{\o}s? Og hvordan kan b{\o}n fungere som en prisme til at unders{\o}ge b{\aa}de engagerede former for {\aa}ndelig og spirituel selv-kultivering samtidig med, at b{\o}n ofte henvender sig til konkrete eller forestillede andre, ogs{\aa} i mindre direkte engagerede former for praksis? Hvilke ideer om selv, anden og helgener, gud eller andre religi{\o}se magter konfigureres i den konkrete b{\o}n?I den antropologiske litteratur har der v{\ae}ret et st{\ae}rkt fokus p{\aa} magi, ritualer og p{\aa} kroppen, hvilket Marcel Mauss har bidraget til ved at formulere et s{\ae}t af teoretiske rammer. Mindre kendt er det, at Mauss ogs{\aa} arbejdede p{\aa} en doktorafhandling om b{\o}n (1909). I denne afhandling var Mauss optaget af, hvordan b{\o}n aldrig blot er en individuel praksis, men derimod en fundamental social praksis, hvorigennem et bredere s{\ae}t af forventninger bliver artikuleret. Det er netop disse sociale forventninger, som dette temanummer afs{\o}ger. Hvilke forventninger er indlejret i og omkring b{\o}n? Og hvad er relationen mellem b{\o}n som en integreret del af hverdagspraksis, en selvets teknologi, og et engagement med b{\o}n, der prim{\ae}rt finder sted i krisesituationer, hvor andre former for menneskeligt mellemv{\ae}rende synes udfordrede? ",
author = "Andreas Bandak and Heiko Henkel",
year = "2021",
month = dec,
day = "20",
language = "Dansk",
volume = "84",
pages = "3--31",
journal = "Tidsskriftet Antropologi",
issn = "0906-3021",
publisher = "Foreningen Stofskifte",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Bøn

T2 - Antropologiske åbninger i arbejdet med religiøs praksis

AU - Bandak, Andreas

AU - Henkel, Heiko

PY - 2021/12/20

Y1 - 2021/12/20

N2 - Hvad vil det sige at bede? Hvilke ideer om virkning og virkelighed er indlejret i forskellige former for bønspraksis? Og hvordan kunne bøn fungere som en komparativ ramme for en antropologisk beskæftigelse med sociale dynamikker? Disse temaer ønsker vi at stille skarpt på i dette temanummer gennem en udforskning af konkrete typer af engagement med bøn. Behøver bøn fx altid at være religiøs? Og hvordan kan bøn fungere som en prisme til at undersøge både engagerede former for åndelig og spirituel selv-kultivering samtidig med, at bøn ofte henvender sig til konkrete eller forestillede andre, også i mindre direkte engagerede former for praksis? Hvilke ideer om selv, anden og helgener, gud eller andre religiøse magter konfigureres i den konkrete bøn?I den antropologiske litteratur har der været et stærkt fokus på magi, ritualer og på kroppen, hvilket Marcel Mauss har bidraget til ved at formulere et sæt af teoretiske rammer. Mindre kendt er det, at Mauss også arbejdede på en doktorafhandling om bøn (1909). I denne afhandling var Mauss optaget af, hvordan bøn aldrig blot er en individuel praksis, men derimod en fundamental social praksis, hvorigennem et bredere sæt af forventninger bliver artikuleret. Det er netop disse sociale forventninger, som dette temanummer afsøger. Hvilke forventninger er indlejret i og omkring bøn? Og hvad er relationen mellem bøn som en integreret del af hverdagspraksis, en selvets teknologi, og et engagement med bøn, der primært finder sted i krisesituationer, hvor andre former for menneskeligt mellemværende synes udfordrede?

AB - Hvad vil det sige at bede? Hvilke ideer om virkning og virkelighed er indlejret i forskellige former for bønspraksis? Og hvordan kunne bøn fungere som en komparativ ramme for en antropologisk beskæftigelse med sociale dynamikker? Disse temaer ønsker vi at stille skarpt på i dette temanummer gennem en udforskning af konkrete typer af engagement med bøn. Behøver bøn fx altid at være religiøs? Og hvordan kan bøn fungere som en prisme til at undersøge både engagerede former for åndelig og spirituel selv-kultivering samtidig med, at bøn ofte henvender sig til konkrete eller forestillede andre, også i mindre direkte engagerede former for praksis? Hvilke ideer om selv, anden og helgener, gud eller andre religiøse magter konfigureres i den konkrete bøn?I den antropologiske litteratur har der været et stærkt fokus på magi, ritualer og på kroppen, hvilket Marcel Mauss har bidraget til ved at formulere et sæt af teoretiske rammer. Mindre kendt er det, at Mauss også arbejdede på en doktorafhandling om bøn (1909). I denne afhandling var Mauss optaget af, hvordan bøn aldrig blot er en individuel praksis, men derimod en fundamental social praksis, hvorigennem et bredere sæt af forventninger bliver artikuleret. Det er netop disse sociale forventninger, som dette temanummer afsøger. Hvilke forventninger er indlejret i og omkring bøn? Og hvad er relationen mellem bøn som en integreret del af hverdagspraksis, en selvets teknologi, og et engagement med bøn, der primært finder sted i krisesituationer, hvor andre former for menneskeligt mellemværende synes udfordrede?

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 84

SP - 3

EP - 31

JO - Tidsskriftet Antropologi

JF - Tidsskriftet Antropologi

SN - 0906-3021

ER -

ID: 287698275