Intelligenstest i folkeskolen og betydningen for, hvad det vil sige at være 'et barn'
Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Book chapter › Research › peer-review
Standard
Intelligenstest i folkeskolen og betydningen for, hvad det vil sige at være 'et barn'. / Christensen, Gerd; Bendixen, Carsten.
Test og prøvelser: Oprindelse, udvikling, aktualitet. ed. / Karen E. Andreasen; Mette Buchardt; Annette Rasmussen; Christian Ydesen. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2015. p. 167-187 (Serie om lærings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser, Vol. 6).Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Book chapter › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - CHAP
T1 - Intelligenstest i folkeskolen og betydningen for, hvad det vil sige at være 'et barn'
AU - Christensen, Gerd
AU - Bendixen, Carsten
PY - 2015
Y1 - 2015
N2 - Emnet for denne artikel er de måder, hvorpå testning af elevernes evner og intelligens igennem de seneste godt hundrede år har fået en placering i skolens praksis og herigennem har bidraget til at definere, hvad det vil sige at være ’et barn’. Med analytisk afsæt i Michel Foucaults forståelse af diskursens magt-videns-formationer som det, der sætter rammerne for subjektiveringen, vil artiklen undersøge, hvordan de rationaler og praktikker, der knytter sig til testning af intelligens, har ændret sig over tid. Dette gøres igennem to historiske nedslag: I Binet og Simons intelligenstest, der blev udformet til testning (og udskillelse) af parisiske skolebørn i begyndelsen af 1900-tallet og i de måder, hvorpå Howard Gardners multible intelligensbegreb i kombination med Dunn & Dunns multible læringsforståelse igennem de seneste ca. 15 år har været anvendt til ’testning’ og undervisningsdifferentiering i den danske folkeskole. I artiklen vil vi følge den bevægelse, som vi med Foucault mener at kunne identificere, fra intelligenstestens ydre objektiverende (genstands-gørende) blik til selvevalueringens indre disciplinerende blik, hvor ’intelligens’ (uanset antal og form) bliver et spørgsmål om individets selvdisciplinering. Igennem analysen mener vi at kunne identificere, at denne bevægelse går fra ’det selekterede barn’ til ’det selvevaluerende barn’. Med individuelle læringsstile og multible intelligenser er der med andre ord tale om at ydre overvågning er transformeret til selvdisciplinering på diskursens præmisser: elevens ansvar-for-egen-læring.
AB - Emnet for denne artikel er de måder, hvorpå testning af elevernes evner og intelligens igennem de seneste godt hundrede år har fået en placering i skolens praksis og herigennem har bidraget til at definere, hvad det vil sige at være ’et barn’. Med analytisk afsæt i Michel Foucaults forståelse af diskursens magt-videns-formationer som det, der sætter rammerne for subjektiveringen, vil artiklen undersøge, hvordan de rationaler og praktikker, der knytter sig til testning af intelligens, har ændret sig over tid. Dette gøres igennem to historiske nedslag: I Binet og Simons intelligenstest, der blev udformet til testning (og udskillelse) af parisiske skolebørn i begyndelsen af 1900-tallet og i de måder, hvorpå Howard Gardners multible intelligensbegreb i kombination med Dunn & Dunns multible læringsforståelse igennem de seneste ca. 15 år har været anvendt til ’testning’ og undervisningsdifferentiering i den danske folkeskole. I artiklen vil vi følge den bevægelse, som vi med Foucault mener at kunne identificere, fra intelligenstestens ydre objektiverende (genstands-gørende) blik til selvevalueringens indre disciplinerende blik, hvor ’intelligens’ (uanset antal og form) bliver et spørgsmål om individets selvdisciplinering. Igennem analysen mener vi at kunne identificere, at denne bevægelse går fra ’det selekterede barn’ til ’det selvevaluerende barn’. Med individuelle læringsstile og multible intelligenser er der med andre ord tale om at ydre overvågning er transformeret til selvdisciplinering på diskursens præmisser: elevens ansvar-for-egen-læring.
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - intelligens
KW - Foucault
KW - Gardner
KW - testning
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 978-87-7112-338-8
T3 - Serie om lærings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser
SP - 167
EP - 187
BT - Test og prøvelser
A2 - Andreasen, Karen E.
A2 - Buchardt, Mette
A2 - Rasmussen, Annette
A2 - Ydesen, Christian
PB - Aalborg Universitetsforlag
CY - Aalborg
ER -
ID: 144455257