Musikkulturel trafik i København og Rostock: Musikerrekruttering og repertoirefornyelse i første halvdel af 1600-tallet

Research output: Book/ReportPh.D. thesis

Standard

Musikkulturel trafik i København og Rostock : Musikerrekruttering og repertoirefornyelse i første halvdel af 1600-tallet. / Moe, Bjarke.

Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, 2010. 592 p.

Research output: Book/ReportPh.D. thesis

Harvard

Moe, B 2010, Musikkulturel trafik i København og Rostock: Musikerrekruttering og repertoirefornyelse i første halvdel af 1600-tallet. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet.

APA

Moe, B. (2010). Musikkulturel trafik i København og Rostock: Musikerrekruttering og repertoirefornyelse i første halvdel af 1600-tallet. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet.

Vancouver

Moe B. Musikkulturel trafik i København og Rostock: Musikerrekruttering og repertoirefornyelse i første halvdel af 1600-tallet. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, 2010. 592 p.

Author

Moe, Bjarke. / Musikkulturel trafik i København og Rostock : Musikerrekruttering og repertoirefornyelse i første halvdel af 1600-tallet. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, 2010. 592 p.

Bibtex

@phdthesis{43ea6e6324b44008b44c67f2a2cde148,
title = "Musikkulturel trafik i K{\o}benhavn og Rostock: Musikerrekruttering og repertoirefornyelse i f{\o}rste halvdel af 1600-tallet",
abstract = "Afhandlingen beskriver kulturudvekslingen gennem rejsende musikere og cirkulation af noder i f{\o}rste halvdel af 1600-tallet. Herved bliver der tegnet et billede af, hvordan de musikalske aktiviteter i lokale milj{\o}er i K{\o}benhavn og Rostock foregik som et samspil mellem {\textquoteleft}det lokale{\textquoteright} og {\textquoteleft}det fremmede{\textquoteright}. Med udgangspunkt i skole- og kirkemilj{\o}er i de to byer og i musikmilj{\o}et omkring det danske kongehof argumenterer afhandlingen for, at lokalt virkende musikere integrerede fremmede musikpraksisser i deres daglige arbejde p{\aa} et organisatorisk, et {\ae}stetisk s{\aa}vel som p{\aa} et praktisk plan. Med udgangspunkt i kildestudier belyser afhandlingen byernes musikkulturelle trafik og de infrastrukturelle kanaler, hvorigennem ikke-lokal musik og nye musikere fandt vej til milj{\o}erne. Forskellige strategier for musikerrekruttering beskrives med henblik p{\aa} at forklare, hvordan tilrejsende musikere s{\aa}vel fra byernes opland som fra fjernere liggende egne som England, Polen og Italien blev engageret i byerne. Rekrutteringerne foregik un-der forskellige omst{\ae}ndigheder afh{\ae}ngigt af de p{\aa}g{\ae}ldende milj{\o}ers forbindelser udadtil, deres administrative og musikalske organisation samt af deres {\o}konomiske r{\aa}derum. Musikkulturel trafik foregik ogs{\aa} i forbindelse med cirkulation af noder. Afhandlingen belyser, at boghandlere og andre rejsende medvirkede til, at noder med ikke-lokal musik blev formidlet til de to byer. Kilderne dokumenterer, at de daglige repertoirer i de musi-kalske milj{\o}er i K{\o}benhavn og Rostock i v{\ae}sentlig grad baserede sig p{\aa} musik skrevet af ikke-lokale komponister. Mens kirke- og skolemilj{\o}erne var afh{\ae}ngige af lokale boghand-leres handelsforbindelser til at komme i besiddelse af nye noder, blev det danske hof for-synet med nye noder, n{\aa}r musikere med deres private samlinger kom rejsende til. Afhandlingens sidste del p{\aa}viser, at de lokale musikmilj{\o}er forandrede sig som f{\o}lge af denne trafik. Man kan ud fra konkrete eksempler fra bevarede noder fra milj{\o}erne vise, hvordan ikke-lokal musik blev tilpasset for at kunne indg{\aa} i milj{\o}ernes daglige repertoirer, og hvordan lokalt virkende musikere og komponister l{\ae}rte sig de opf{\o}relsespraksisser og kompositionsteknikker, som den fremmede musik baserede sig p{\aa}. Afhandlingen belyser milj{\o}ernes grad af modtagelighed for ikke-lokal musik og viser, hvordan musikere og komponister rykkede og fik rykket deres kulturelle gr{\ae}nser som resultat af kulturudvekslingerne. ",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, kulturudveksling, musikermobilitet, nodecirkulation, musikalsk transformation, cultural exchange, musician mobility, music circulation, musical transformation",
author = "Bjarke Moe",
year = "2010",
language = "Dansk",
publisher = "Det Humanistiske Fakultet, K{\o}benhavns Universitet",
address = "Danmark",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Musikkulturel trafik i København og Rostock

T2 - Musikerrekruttering og repertoirefornyelse i første halvdel af 1600-tallet

AU - Moe, Bjarke

PY - 2010

Y1 - 2010

N2 - Afhandlingen beskriver kulturudvekslingen gennem rejsende musikere og cirkulation af noder i første halvdel af 1600-tallet. Herved bliver der tegnet et billede af, hvordan de musikalske aktiviteter i lokale miljøer i København og Rostock foregik som et samspil mellem ‘det lokale’ og ‘det fremmede’. Med udgangspunkt i skole- og kirkemiljøer i de to byer og i musikmiljøet omkring det danske kongehof argumenterer afhandlingen for, at lokalt virkende musikere integrerede fremmede musikpraksisser i deres daglige arbejde på et organisatorisk, et æstetisk såvel som på et praktisk plan. Med udgangspunkt i kildestudier belyser afhandlingen byernes musikkulturelle trafik og de infrastrukturelle kanaler, hvorigennem ikke-lokal musik og nye musikere fandt vej til miljøerne. Forskellige strategier for musikerrekruttering beskrives med henblik på at forklare, hvordan tilrejsende musikere såvel fra byernes opland som fra fjernere liggende egne som England, Polen og Italien blev engageret i byerne. Rekrutteringerne foregik un-der forskellige omstændigheder afhængigt af de pågældende miljøers forbindelser udadtil, deres administrative og musikalske organisation samt af deres økonomiske råderum. Musikkulturel trafik foregik også i forbindelse med cirkulation af noder. Afhandlingen belyser, at boghandlere og andre rejsende medvirkede til, at noder med ikke-lokal musik blev formidlet til de to byer. Kilderne dokumenterer, at de daglige repertoirer i de musi-kalske miljøer i København og Rostock i væsentlig grad baserede sig på musik skrevet af ikke-lokale komponister. Mens kirke- og skolemiljøerne var afhængige af lokale boghand-leres handelsforbindelser til at komme i besiddelse af nye noder, blev det danske hof for-synet med nye noder, når musikere med deres private samlinger kom rejsende til. Afhandlingens sidste del påviser, at de lokale musikmiljøer forandrede sig som følge af denne trafik. Man kan ud fra konkrete eksempler fra bevarede noder fra miljøerne vise, hvordan ikke-lokal musik blev tilpasset for at kunne indgå i miljøernes daglige repertoirer, og hvordan lokalt virkende musikere og komponister lærte sig de opførelsespraksisser og kompositionsteknikker, som den fremmede musik baserede sig på. Afhandlingen belyser miljøernes grad af modtagelighed for ikke-lokal musik og viser, hvordan musikere og komponister rykkede og fik rykket deres kulturelle grænser som resultat af kulturudvekslingerne.

AB - Afhandlingen beskriver kulturudvekslingen gennem rejsende musikere og cirkulation af noder i første halvdel af 1600-tallet. Herved bliver der tegnet et billede af, hvordan de musikalske aktiviteter i lokale miljøer i København og Rostock foregik som et samspil mellem ‘det lokale’ og ‘det fremmede’. Med udgangspunkt i skole- og kirkemiljøer i de to byer og i musikmiljøet omkring det danske kongehof argumenterer afhandlingen for, at lokalt virkende musikere integrerede fremmede musikpraksisser i deres daglige arbejde på et organisatorisk, et æstetisk såvel som på et praktisk plan. Med udgangspunkt i kildestudier belyser afhandlingen byernes musikkulturelle trafik og de infrastrukturelle kanaler, hvorigennem ikke-lokal musik og nye musikere fandt vej til miljøerne. Forskellige strategier for musikerrekruttering beskrives med henblik på at forklare, hvordan tilrejsende musikere såvel fra byernes opland som fra fjernere liggende egne som England, Polen og Italien blev engageret i byerne. Rekrutteringerne foregik un-der forskellige omstændigheder afhængigt af de pågældende miljøers forbindelser udadtil, deres administrative og musikalske organisation samt af deres økonomiske råderum. Musikkulturel trafik foregik også i forbindelse med cirkulation af noder. Afhandlingen belyser, at boghandlere og andre rejsende medvirkede til, at noder med ikke-lokal musik blev formidlet til de to byer. Kilderne dokumenterer, at de daglige repertoirer i de musi-kalske miljøer i København og Rostock i væsentlig grad baserede sig på musik skrevet af ikke-lokale komponister. Mens kirke- og skolemiljøerne var afhængige af lokale boghand-leres handelsforbindelser til at komme i besiddelse af nye noder, blev det danske hof for-synet med nye noder, når musikere med deres private samlinger kom rejsende til. Afhandlingens sidste del påviser, at de lokale musikmiljøer forandrede sig som følge af denne trafik. Man kan ud fra konkrete eksempler fra bevarede noder fra miljøerne vise, hvordan ikke-lokal musik blev tilpasset for at kunne indgå i miljøernes daglige repertoirer, og hvordan lokalt virkende musikere og komponister lærte sig de opførelsespraksisser og kompositionsteknikker, som den fremmede musik baserede sig på. Afhandlingen belyser miljøernes grad af modtagelighed for ikke-lokal musik og viser, hvordan musikere og komponister rykkede og fik rykket deres kulturelle grænser som resultat af kulturudvekslingerne.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - kulturudveksling

KW - musikermobilitet

KW - nodecirkulation

KW - musikalsk transformation

KW - cultural exchange

KW - musician mobility

KW - music circulation

KW - musical transformation

M3 - Ph.d.-afhandling

BT - Musikkulturel trafik i København og Rostock

PB - Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet

ER -

ID: 32633399