Frontløberne som motiv: 2019 protesterne i Hongkong

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Frontløberne som motiv : 2019 protesterne i Hongkong. / Corlin, Mai.

In: Kultur & Klasse, Vol. 51, No. 134-135, 2023, p. 107–128.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Corlin, M 2023, 'Frontløberne som motiv: 2019 protesterne i Hongkong', Kultur & Klasse, vol. 51, no. 134-135, pp. 107–128.

APA

Corlin, M. (2023). Frontløberne som motiv: 2019 protesterne i Hongkong. Kultur & Klasse, 51(134-135), 107–128.

Vancouver

Corlin M. Frontløberne som motiv: 2019 protesterne i Hongkong. Kultur & Klasse. 2023;51(134-135):107–128.

Author

Corlin, Mai. / Frontløberne som motiv : 2019 protesterne i Hongkong. In: Kultur & Klasse. 2023 ; Vol. 51, No. 134-135. pp. 107–128.

Bibtex

@article{be3f60b10e2940d181f347280d7fc1c5,
title = "Frontl{\o}berne som motiv: 2019 protesterne i Hongkong",
abstract = "2019 protesterne i Hong Kong udfoldede sig med en visuel kraft, der formede en bev{\ae}gelse, der p{\aa} {\'e}n gang var popul{\ae}r og radikal, fredelig og voldsom, velordnet og saboterende. Et af bev{\ae}gelsens centrale instrumenter var at bes{\ae}tte Hongkongs territorium med visuelt protestmateriale. Protestmure spredte sig med lynets hast fra begyndelsen af juli. Fra august og september blev indholdet af byens protestmure opdateret hver eneste dag af uafh{\ae}ngige, selvorganiserede grupperinger og enkeltpersoner. S{\aa} l{\ae}nge murene var opdateret med den seneste information, kunne protestbev{\ae}gelsen bevise, at den stadig var klar til kamp, og at det Hong Kong, de alle k{\ae}mpede for, var lige der p{\aa} muren foran dem.Billedet af frontl{\o}berne som dem, der leder kampen mod politiet, kom til at spille en central rolle i dannelsen af en politisk identitet for protestbev{\ae}gelsen. Efterh{\aa}nden som protestbev{\ae}gelsen udviklede sig, og de voldsomme sammenst{\o}d med politiet tog til, dukkede billederne af frontl{\o}berne, kl{\ae}dt i sort, if{\o}rt gasmasker og sikkerhedsbriller og med et flag i h{\aa}nden, frem som billedet af protestbev{\ae}gelsen.I denne artikel f{\o}lger jeg udviklingen af billedet af frontl{\o}berne og fors{\o}get p{\aa} at skabe et visuelt sprog, der former denne specifikke bev{\ae}gelse. Jeg f{\o}lger frontl{\o}bernes udvikling som dele af en protesthistorie og som dele af et ensemble af protestfigurer og protestspecifikke begivenheder. Jeg udforsker, hvad frontl{\o}berne og deres billeder g{\o}r, mens de udfolder sig i dynamikken mellem den modstand, bev{\ae}gelsen ud{\o}ver, og den undertrykkelse, de m{\o}der.",
author = "Mai Corlin",
year = "2023",
language = "Dansk",
volume = "51",
pages = "107–128",
journal = "Kultur & Klasse",
issn = "0105-7367",
number = "134-135",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Frontløberne som motiv

T2 - 2019 protesterne i Hongkong

AU - Corlin, Mai

PY - 2023

Y1 - 2023

N2 - 2019 protesterne i Hong Kong udfoldede sig med en visuel kraft, der formede en bevægelse, der på én gang var populær og radikal, fredelig og voldsom, velordnet og saboterende. Et af bevægelsens centrale instrumenter var at besætte Hongkongs territorium med visuelt protestmateriale. Protestmure spredte sig med lynets hast fra begyndelsen af juli. Fra august og september blev indholdet af byens protestmure opdateret hver eneste dag af uafhængige, selvorganiserede grupperinger og enkeltpersoner. Så længe murene var opdateret med den seneste information, kunne protestbevægelsen bevise, at den stadig var klar til kamp, og at det Hong Kong, de alle kæmpede for, var lige der på muren foran dem.Billedet af frontløberne som dem, der leder kampen mod politiet, kom til at spille en central rolle i dannelsen af en politisk identitet for protestbevægelsen. Efterhånden som protestbevægelsen udviklede sig, og de voldsomme sammenstød med politiet tog til, dukkede billederne af frontløberne, klædt i sort, iført gasmasker og sikkerhedsbriller og med et flag i hånden, frem som billedet af protestbevægelsen.I denne artikel følger jeg udviklingen af billedet af frontløberne og forsøget på at skabe et visuelt sprog, der former denne specifikke bevægelse. Jeg følger frontløbernes udvikling som dele af en protesthistorie og som dele af et ensemble af protestfigurer og protestspecifikke begivenheder. Jeg udforsker, hvad frontløberne og deres billeder gør, mens de udfolder sig i dynamikken mellem den modstand, bevægelsen udøver, og den undertrykkelse, de møder.

AB - 2019 protesterne i Hong Kong udfoldede sig med en visuel kraft, der formede en bevægelse, der på én gang var populær og radikal, fredelig og voldsom, velordnet og saboterende. Et af bevægelsens centrale instrumenter var at besætte Hongkongs territorium med visuelt protestmateriale. Protestmure spredte sig med lynets hast fra begyndelsen af juli. Fra august og september blev indholdet af byens protestmure opdateret hver eneste dag af uafhængige, selvorganiserede grupperinger og enkeltpersoner. Så længe murene var opdateret med den seneste information, kunne protestbevægelsen bevise, at den stadig var klar til kamp, og at det Hong Kong, de alle kæmpede for, var lige der på muren foran dem.Billedet af frontløberne som dem, der leder kampen mod politiet, kom til at spille en central rolle i dannelsen af en politisk identitet for protestbevægelsen. Efterhånden som protestbevægelsen udviklede sig, og de voldsomme sammenstød med politiet tog til, dukkede billederne af frontløberne, klædt i sort, iført gasmasker og sikkerhedsbriller og med et flag i hånden, frem som billedet af protestbevægelsen.I denne artikel følger jeg udviklingen af billedet af frontløberne og forsøget på at skabe et visuelt sprog, der former denne specifikke bevægelse. Jeg følger frontløbernes udvikling som dele af en protesthistorie og som dele af et ensemble af protestfigurer og protestspecifikke begivenheder. Jeg udforsker, hvad frontløberne og deres billeder gør, mens de udfolder sig i dynamikken mellem den modstand, bevægelsen udøver, og den undertrykkelse, de møder.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 51

SP - 107

EP - 128

JO - Kultur & Klasse

JF - Kultur & Klasse

SN - 0105-7367

IS - 134-135

ER -

ID: 324365218