Christina Mosegaards barok-vision: om folder, ansigter og stilhed
Research output: Other contribution › Research
Standard
Christina Mosegaards barok-vision : om folder, ansigter og stilhed. / Isar, Nicoletta.
2008, Udstillinger.Research output: Other contribution › Research
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - GEN
T1 - Christina Mosegaards barok-vision
T2 - om folder, ansigter og stilhed
AU - Isar, Nicoletta
PY - 2008
Y1 - 2008
N2 - Christina Mosegaards barok-vision: om folder, ansigter og stilhedDet mest fængslende ved Christinas billeder er ved første øjekast den slåendekontrast mellem roen i hendes ikonagtige ansigter og den dramatiske drejendebevægelse i stoffolderne. Men er de nu så radikalt forskellige i deres natur, poesi ogvisuelle sammensætning? Lad os gå tættere på disse billeder.Man kan uden tvivl genkende barokkens foldemønsters endeløse spiralbevægelse,der - som en melodi - skaber drejninger og vridninger på Christinas fire Crossfold-malerier. Fold på fold, fold efter fold; det er ifølge Gilles Deleuze folden (le pli)i menneskesjælen, som fortsætter sin bevægelse ud i uendeligheden. Men det atChristinas folder bevæger sig inden for maleriernes snævre, afgrænsede flade gørhendes visioner til en slags majestætiske portrætter af Folden.Billedets firkantede rum bliver som en resonanskasse, der gør det ikke hørbarehørbart indefra. Det frembringer på dramatisk vis laminære stemmelyde fra folden- magmaen, som er i sjælen og bag det skjulte ansigt. Hendes poetiske vision omdanneri en metamorfose fuldstændig tekstilets atomare opbygning ; det omformestil nye lag af geologisk materiale, til den tavse, forstenede gennemsigtighed i demarmoragtige folder. Folderne er i sjælen, som årerne er i marmoren, siger Deleuzeogså; han bruger det samme billede om sjælen og om marmoren. Det er derfor, foldernei Christinas malerier er som stille portrætter; ikoniske ansigter, hvis identitet(persona) ligger indkodet under sløret. Hun forbliver tro mod sin særegne vision iikonerne, som i deres hudvæv gentager det opal-agtige og iriserende i marmorfoldensårer.
AB - Christina Mosegaards barok-vision: om folder, ansigter og stilhedDet mest fængslende ved Christinas billeder er ved første øjekast den slåendekontrast mellem roen i hendes ikonagtige ansigter og den dramatiske drejendebevægelse i stoffolderne. Men er de nu så radikalt forskellige i deres natur, poesi ogvisuelle sammensætning? Lad os gå tættere på disse billeder.Man kan uden tvivl genkende barokkens foldemønsters endeløse spiralbevægelse,der - som en melodi - skaber drejninger og vridninger på Christinas fire Crossfold-malerier. Fold på fold, fold efter fold; det er ifølge Gilles Deleuze folden (le pli)i menneskesjælen, som fortsætter sin bevægelse ud i uendeligheden. Men det atChristinas folder bevæger sig inden for maleriernes snævre, afgrænsede flade gørhendes visioner til en slags majestætiske portrætter af Folden.Billedets firkantede rum bliver som en resonanskasse, der gør det ikke hørbarehørbart indefra. Det frembringer på dramatisk vis laminære stemmelyde fra folden- magmaen, som er i sjælen og bag det skjulte ansigt. Hendes poetiske vision omdanneri en metamorfose fuldstændig tekstilets atomare opbygning ; det omformestil nye lag af geologisk materiale, til den tavse, forstenede gennemsigtighed i demarmoragtige folder. Folderne er i sjælen, som årerne er i marmoren, siger Deleuzeogså; han bruger det samme billede om sjælen og om marmoren. Det er derfor, foldernei Christinas malerier er som stille portrætter; ikoniske ansigter, hvis identitet(persona) ligger indkodet under sløret. Hun forbliver tro mod sin særegne vision iikonerne, som i deres hudvæv gentager det opal-agtige og iriserende i marmorfoldensårer.
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - Mosegaard (Christina)
KW - fold; face; stillnes
M3 - Andet bidrag
ER -
ID: 6492776