En dramaturgi til forskel: Film og computerspil
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research
Documents
- Sandvik - en dramaturgi til forskel
Final published version, 247 KB, PDF document
Er film og computerspil ved at smelte sammen? Handlingen i filmen Avatar ser ud som om den foregår i et computerspils fantastiske 3D-grafiske verden. Computerspillet Heavy Rain ser ud som en film noir med direkte referencer til bl.a. Blade Runner. Men selv om der sker disse tilnærmelser, argumenterer dette essay at en sammensmeltning alligevel ikke vil finde sted, fordi der er en væsentlig forskel hvorpå den måde som den dramaturgiske konstruktion i henholdsvis film og computerspil fungerer. Nok er både film og (især 3D) computerspil kendetegnet ved at de består af levende billeder, men hvor der i film er tale om billeder i bevægelser (moving pictures) så er der i computerspil tale om bevægelige billeder (moveable pictures). Nok består både film og computerspil af handlingsstrukturer (plots), men hvor plottet udspiller sig i filmen, så skal plottet i computerspillet spilles
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Kosmorama |
Issue number | 245 |
Pages (from-to) | 101-112 |
Number of pages | 12 |
ISSN | 0023-4222 |
Publication status | Published - 2010 |
- Faculty of Humanities - computer games, Movies, dramaturgy, interactivity
Research areas
Number of downloads are based on statistics from Google Scholar and www.ku.dk
No data available
ID: 20472195