Visse klasser: Samfundsorden og ledelse i 1800-tallets Grønland
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Standard
Visse klasser : Samfundsorden og ledelse i 1800-tallets Grønland. / Rud, Søren.
In: TEMP - tidsskrift for historie, No. 3, 2011, p. 130-155.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Visse klasser
T2 - Samfundsorden og ledelse i 1800-tallets Grønland
AU - Rud, Søren
PY - 2011
Y1 - 2011
N2 - Visse klasser. Samfundsorden og ledelse i 1800-tallets GrønlandDet koloniale rum er ofte blevet sammenlignet med et socialt laboratorium, hvor europæiske magthavere kunne afprøve strategier for ledelse. Artiklen viser, at den koloniale administration i Grønland arbejdede med udgangspunkt i storstilede ideer om, hvordan samfundsordener kan medvirke til at fremme en bestemt adfærd i en befolkning. Konkret analyseres en reform af kolonien – den såkaldte forstanderskabsordning – der blev gennemført i anden halvdel af 1800-tallet. Med reformen implementeredes en social taksonomi i det grønlandske samfund, efter hvilken befolkningen kunne inddeles i forskellige samfundsklasser. Denne inddeling var et centralt styringsredskab i forhold til at fremme den type adfærd koloniadministrationen ønskede. Gennem forstanderskabsordningens institutionelle praksis blev forskellen mellem forskellige sociale positioner fremhævet med det formål at påvirke de enkelte grønlændere til en øget stræbsomhed. I teoretisk forstand trækker artiklen på begrebet ”colonial governmentality”, og viser hvordan den koloniale reform afspejler en ændring i det politiske rationale bag koloniadministrationen.
AB - Visse klasser. Samfundsorden og ledelse i 1800-tallets GrønlandDet koloniale rum er ofte blevet sammenlignet med et socialt laboratorium, hvor europæiske magthavere kunne afprøve strategier for ledelse. Artiklen viser, at den koloniale administration i Grønland arbejdede med udgangspunkt i storstilede ideer om, hvordan samfundsordener kan medvirke til at fremme en bestemt adfærd i en befolkning. Konkret analyseres en reform af kolonien – den såkaldte forstanderskabsordning – der blev gennemført i anden halvdel af 1800-tallet. Med reformen implementeredes en social taksonomi i det grønlandske samfund, efter hvilken befolkningen kunne inddeles i forskellige samfundsklasser. Denne inddeling var et centralt styringsredskab i forhold til at fremme den type adfærd koloniadministrationen ønskede. Gennem forstanderskabsordningens institutionelle praksis blev forskellen mellem forskellige sociale positioner fremhævet med det formål at påvirke de enkelte grønlændere til en øget stræbsomhed. I teoretisk forstand trækker artiklen på begrebet ”colonial governmentality”, og viser hvordan den koloniale reform afspejler en ændring i det politiske rationale bag koloniadministrationen.
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - Grønland, governmentality, kolonialisme
M3 - Tidsskriftartikel
SP - 130
EP - 155
JO - TEMP - tidsskrift for historie
JF - TEMP - tidsskrift for historie
SN - 1904-5565
IS - 3
ER -
ID: 38141183