Et undervisningsforløb om uddannelse i postkoloniale selvbiografier
Research output: Contribution to journal › Journal article › Communication
Standard
Et undervisningsforløb om uddannelse i postkoloniale selvbiografier. / Rasch, Astrid.
In: AngloFiles, Journal of English Teaching, No. 176, 05.2015, p. 65-69.Research output: Contribution to journal › Journal article › Communication
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Et undervisningsforløb om uddannelse i postkoloniale selvbiografier
AU - Rasch, Astrid
PY - 2015/5
Y1 - 2015/5
N2 - Denne artikel udspringer af et ph.d.-projekt om selvbiografier, som er skrevet efter opløsningen af det britiske imperium. I dette projekt undersøger jeg samspillet mellem individuel og kollektiv erindring og ser på, hvordan erindringer om imperiet bliver påvirket af afkoloniseringen og den postkoloniale position. I denne artikel fokuserer jeg særligt på beskrivelser af uddannelse, som de optræder i sådanne selvbiografier og foreslår, hvordan man kan sammensætte et undervisningsforløb om uddannelse og postkolonialisme. Udover at styrke elevernes forståelse af den koloniale situation og give dem et postkolonialt vokabular vil et sådant forløb også kunne give diskussioner om, hvad der er særligt ved den selvbiografiske genre og give eleverne mulighed for at reflektere kritisk over deres egen uddannelsessituation.
AB - Denne artikel udspringer af et ph.d.-projekt om selvbiografier, som er skrevet efter opløsningen af det britiske imperium. I dette projekt undersøger jeg samspillet mellem individuel og kollektiv erindring og ser på, hvordan erindringer om imperiet bliver påvirket af afkoloniseringen og den postkoloniale position. I denne artikel fokuserer jeg særligt på beskrivelser af uddannelse, som de optræder i sådanne selvbiografier og foreslår, hvordan man kan sammensætte et undervisningsforløb om uddannelse og postkolonialisme. Udover at styrke elevernes forståelse af den koloniale situation og give dem et postkolonialt vokabular vil et sådant forløb også kunne give diskussioner om, hvad der er særligt ved den selvbiografiske genre og give eleverne mulighed for at reflektere kritisk over deres egen uddannelsessituation.
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - Undervisning
KW - Postkoloniale studier
KW - selvbiografier
KW - Australian Literature
KW - Caribbean
M3 - Tidsskriftartikel
SP - 65
EP - 69
JO - Anglo-Files
JF - Anglo-Files
SN - 0900-6516
IS - 176
ER -
ID: 144799834