Sygeplejeundervisernes vilkår for at møde de "nye" sygeplejestuderende i professionshøjskole regi
Research output: Contribution to journal › Journal article › Communication
Udfordringerne består i disse år i at rekruttere og fastholde sygeplejestuderende. Hensigten med denne komparative forløbsundersøgelse af omsorg under forandring er at beskrive, hvordan de sygeplejestuderendes livshistoriske omsorgsforudsætninger håndteres i mødet med sygeplejerskeuddannelsen samt at undersøge det sygeplejefaglige indhold i undervisningen over en 15 årig periode. Resultaterne antyder, at der må udvikles nye formidlingsmåder og faglige tiltag, der fremmer en handlingsrettet og andreorienteret fagidentitet i sygeplejerskeuddannelsen. Det forudsætter nye tilgange til at forstå, hvordan sygeplejeidentiteten dannes i sociale forhandlingsrum imellem erfaringsbaserede kundskabsformer og professionaliserede abstrakte vidensformer med det for øje at etablere en fagligt funderet relationsforhold mellem patient og sygeplejerske
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Uddannelsesnyt |
Volume | 20 |
Issue number | 2 |
Pages (from-to) | 8-13 |
Number of pages | 5 |
ISSN | 1602-0162 |
Publication status | Published - 2009 |
- Faculty of Humanities - classroom research
Research areas
ID: 17115947