World-Class Danishness. Culture as Competitiveness in Danish Globalization Strategies
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Artiklen undersøger forholdet mellem kultur og økonomi i en række af de seneste års danske globaliseringsstrategier. Med reference til især begrebet om 'den nationale konkurrencestat' påviser artiklen den centrale rolle for økonmisk konkurrenceevne, som dansk kultur tilskrives i disse strategier. den version af 'danskhed', som kan udlæses af disse strategier, diskuteres med reference til den antropologiske litteratur om 'neo-nationalisme'. Her argumenterer artiklen for, at disse års danske globaliseringsstrategier i vidt omfang kan anskues som forsøg på at demonstrere neo-nationalismens økonomiske rationalitet i en global videns- og innovationsøkonomi.
Udgivelsesdato: 2008
Udgivelsesdato: 2008
Original language | English |
---|---|
Journal | Ethnologia Europaea |
Volume | 38 |
Issue number | 2 |
Pages (from-to) | 5-18 |
Number of pages | 14 |
ISSN | 0425-4597 |
Publication status | Published - 2008 |
- Faculty of Humanities - globalization strategies, innovation, cultural economy, Danish values, neo-nationalism
Research areas
ID: 10617769